Toulky

Túry

Mimo značku

Čemerka

V jihovýchodním směru od známé kysucké obce Makov se začíná rozkládat nejvyšší část Javorníků, kde vrcholy přesahují hranici 1000 metrů. Jedním z takových vrcholů je i Čemerka , vysoká 1052 m. Je přístupná po značené turistické trase.

Asi nejvýhodnější přístupovou variantou pro pěší putování na vrchol Čemerky, je chůze z obce Makov přes místní část Čierne a posléze přes horskou osadu Gregušovci až na vrchol. Trasu si popíšeme podrobněji.

Do Makova nejspíše dorazíme vlakem. Přijíždějí zde spoje až z Čadce, a Makov je konečnou stanicí. Od nádraží zamíříme do centra obce, vzdáleného jen asi 300 metrů. Tam přejdeme rušnou silnici a místní ukazatel nás navede do části obce s názvem Čierne. Chvíli jdeme mezi domky po modře značené turistické trase Rudolfa Mattera. Ta po chvíli u autobusové zastávky zahýbá doprava. Dále tuto trasu nenásledujeme a pokračujeme obcí rovně. Zanedlouho dojdeme do osady Beloňovci, kde je zastávka autobusu a též rozcestník místních tras. Jedna z nich (zelená) směruje k horskému hotelu Pančava a druhá (žlutá) do osady Gregušovci. Právě tuto trasu musíme následovat. Po chvilce chůze mineme lyžařské středisko a posléze dojdeme k autobusové zastávce Čierne,Vavrica, u které je malá kaplička. Hned za tímto místem naše trasa zahýbá po mostku přes potok doleva. Hned za mostkem se cesta větví, my si musíme vybrat směr vpravo. Od této chvíle se nám pomalu začíná ztrácet z dohledu obecní zástavba, a my stále prudšeji stoupáme, nejdříve polanou, později vzrostlým lesem. Po čase se konečně objeví první louky v osadě Gregušovci. Jakmile vyjdeme na hřeben, napojíme se na červeně značenou hřebenovku. Po pár minutách se dostaneme do místa, kde je turistické odpočívadlo s mapou a rozcestník. S úmyslem pokračovat dále, si vybíráme cestu vedoucí od tohoto místa co nejvíce vzhůru. Zakrátko dojdeme k památníku připomínající vypálení osady Němci. Odtud je to již jen několik minut chůze k sedlu pod Zápačou, kde je rozcestník. Ten nám dává možnost dále pokračovat třemi směry - my si vybíráme modrou trasu vedoucí na Čemerku. Chvíli poté co započneme výstup modrou trasou si nemužeme po pravé straně nevšimnout zajímavého mladého smrku, jenž má kmen ohnutý do tvaru písmene U. Je na něm i turistická značka. Od něj to je na vrchol Čemerky ještě necelá půlhodina chůze lesním terénem.

Samotný vrchol Čemerky je vyznačen geodetickým bodem (kovová tyč), který ale můžeme snadno přehlédnout. Bod je instalován několik málo metrů od lesní cesty, jenž je zároveň značenou trasou, a to po levé straně, jdeme-li západním směrem. Turistický směrovník tady ale nehledejme, ten je umístěn o něco dále západním směrem. Vrcholová partie Čemerky má podlouhlý tvar a to zhruba ve směru z východu na západ. Tento směr kopíruje i značená trasa a tak vrchol působí poměrně ploše. V turistických mapách je Čemerka zvýrazněna jako výhledový vrchol. Bohužel ale nutno konstatovat, že vrchol je téměř všude porostlý vzrostlým lesem, a tak výhledy jsou dosti omezené.